یزدفردا : "در پی انتشار بیانیه 44 نفره به حمایت از سخنان و اعتراضات مهندس اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق در یزدفردا ، دکتر شایق با صدور نامه ای سرگشاده خطاب به امضاء کنندگان بیانیه مذکور که در یزدفردا منتشر شد مورادی را متذکر شد که مهندس فضل الله ساجدی یکی از امضاء کنندگان بیانیه فوق طی نامه ای سرگشاده خطاب به دکتر محمد رضا شایق نکاتی را در پاسخ ایشان یادآور شده بودند که آقای مهدی حسینی یکی از شاگردان استاد پاسخی را در اختیار یزدفردا قرار داده اند که عینا منتشر می شود :
مهدی حسینی :نامه ای سرگشاده خطاب به استاد محمد رضا شایق از سوی مهندس ساجدی را در یزدفردا مطالعه نمودم و به عنوان یکی از شاگردان کلاس تفسیر قران ایشان بر خود واجب می دانم مطالبی را خدمت این دوست عزیز متذکر شوم .
اولاً خرده گیری بر ترجمه استاد که ایشان بالحق از اعاظم علم تفسیر و از اساتید مبرز علوم قرآن ، تاریخ ومعارف اسلامی می باشند و از زوایا و فنون مختلف لغت عرب بخوبی آگاهی دارند جز از سوی کسانی که در این زمینه کارشناس می باشند پذیرفتنی نیست و شایسته بود منتقد محترم به جای طعنه و کنایه جز مطالبه منابع استدلالی استاد حرفی بر زبان نرانند .
ثانیاً موضوع استقبال از بزرگان دین در همه زمانها رایج بوده و مساله قابل قبولی است چه اینکه کسی تابحال سخنی بر رد آن نگفته است و موضوع مورد نظر آقای ساجدی مبنی بر تذکر حضرت علی (ع) پاسخی شایسته تر از آنچه استاد گفتند ندارد .
ثالثاً حتی اگر فرض بگیریم که موضوع استقبال از مسوولین موضوعی ناپسند و مردود است پس باید خدای ناخواسته حضرت امام (ره) را فردی مسامحه کار بدانیم که حتی یکبار هم به استقبال میلیونی از خودشان در سال 57 اعتراضی ننمودند ونیز استقبال مردم شهرهای مختلف از مقام معظم رهیری را هم امری ناپسند تلقی نماییم .فقط در این میان مساله استقبال از آقای خاتمی می ماند که استثنائا امری میمون و مبارک است .
رابعاً نویسنده به صحبتهای اخیر مقام معظم رهبری اشاره نمودند که حمایت خود از دولت نهم را امری طبیعی و همانند حمایت خود از دولتهای گذشته دانسته اند اما مثل اینکه نویسنده محترم برای رسیدن به هدف خود حتی حاضر نشده اند ، این قسمت سخنان معظم له را کامل انعکاس داده و نتیجه گیری نمایند که فرمودند: گاهی که از دولت دفاع و حمایت می کنم برخی معنایی ناصحیح برای این مسئله جعل می کنند در حالیکه من براساس وظیفه همیشه از دولتهاوخدمتگزاران کشور حمایت کرده ام بخصوص هنگامی که می بینم دولتی بیشتر به محرومان رسیدگی می کند و در مقابل ظلم و استکبار می ایستد و مورد تهاجم غیر منصفانه نیزقرار می گیرد ،اما این سخنان و رفتار بنده ربطی به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتی نیست .
و البته شاید هم مطلب را بصورت کامل نشنیدند ازسوی دیگر بخوبی مشخص است که حمایتهای مقام معظم رهبری از دولت نهم به مراتب بیشتر از دولتهای سابق است سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا حضرت ایشان انتقادات و هجمه ها را نسبت به این دولت منصفانه می دانند یا خیر؟ اگر منصفانه می دانند نباید حمایت نمایند حال که منصفانه نیست حمایت می کنند .
خامساً گفته شده که رای به آقای اولیاء ناشی از مواضع منتقدانه وی نسبت به دولت نهم است. اگر بخواهیم نگاهی واقع بینانه داشته باشیم باید بگوییم علت پیروزی آقای اولیاء بیش از آنکه به خود ایشان برگردد به ناشناخته بودن کاندیدای رقیب مربوط است سوای از این موضوع شهرت برادران اولیاء که هریک در گذشته ریاست سازمانی را عهده دار بوده اند نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است و این اشتباه بزرگی است که دوستان اصلاح طلب حاصل سالها تلاش یک خانواده را بخواهند مصادره نموده و با مدیون کردن ایشان انتظار داشته باشند که تنها سخنگوی احزاب آنها باشند و به هر حال هر نماینده پس از انتخاب نماینده تمام مردم است و نمی تواند نظرات بقیه مردم را نادیده گرفته وتنها سخنگوی حامیان خود باشد .
سادساً داشتن اکثریت آرا همیشه به معنای برتری منتخبین نیست و ما نمونه هایی از این دولت هایی که چماق آرای اکثریتی خود را بر سر ملت می کوفتند را در طول این سی سال بارها مشاهده نمودیم و البته اثراتی از مفاسد آن دولتها نیز همچنان در کشور آشکار است.
و اما سخن آخر آنهایی که با استاد شایق اندکی آشنا باشند و یا در جلسات ، سخنرانیها و کلاسهای ایشان شرکت داشته اند بخوبی میدانند که استاد جز کلام حق که بر آمده از انوار قدسی قرآن عظیم است سخنی نمی گویند و خداوند را شاکریم که در این شهر بزرگانی مانند استاد شایق وجود دارند که در عین سادگی و بی آلایشی از وزنه های علمی استان به شمار می روند . ردای سفسطه بازی و مغلطه کاری هم جز بر قامت رییس و پدران و مادران معنوی جبهه اصلاحات و تئوریسینهای خارج نشین آنها بر کس دیگری راست نمی آید خوب است امثال آقای ساجدی هم مواعظ و نصایح لقمان حکیم را در چند جلسه نزد استاد تلمذ نمایند.
تبصره:امید می رفت در مورد مسائل مذهبی و احادیث و روایات دوستان معمم امضاء کننده طومار پاسخگو باشند که قطعا برداشت سطحی خود را مجوزی برای اهانت به کسی که عمر خود را در حوزه های علمیه گذرانده نمی دانستند و به حمدالله افکار عمومی با شعور بالای خود سره را ناسره تشخیص خواهند داد:::::
متن مورد اشاره در بیانیه 44 نفره:"نحوه برخورد امام علی(ع) در رابطه با مردمان شهر انبار که بر اساس سنت گذشته ، اطراف و پیشاپیش حضرت ، پیاده حرکت می کردند را در حکمت 37 نهج البلاغه می خوانیم که آن حضرت ، آنان را از مشقتی که در دنیا و خسرانی که در آخرت با این حرکت نصیبشان می شود باز می دارند.
متن مورد اشاره در نامه استاد شایق :زیرا در روایت مزبور آمده " فترجّلوا واشتدوا بین یدیه "در مقابل حضرت به شدت شروع به پایکوبی نمودند که امروز این عمل در میان عربها به (یزله ) معروف است و آن بدین صورت است که به صورت پی در پی یک پا را بالا آورده و هماهنگ برزمین می کوبند وهمراه آن یک دست را بالا می برند وهمزمان فریادمی زنند حضرت نه به استقبال آنها اعتراض فرمودند نه به حرکت آنها در اطراف خود ، بلکه به آن عمل نا خوشایند معترض شدند واین ربطی به استقبال صمیمی از رئیس جمهور ندارد . وانگهی اگر حرکت در اطراف رئیسی جمهور اشکال داشته باشد ایراد به مردم وارد است نه رئیس جمهور ، ودر واقع اعتراض آقایان متوجه صدها هزار نفر مردمی است که برای قدر شناسی از زحمات طاقت فرسا و مخلصانه رئیس جمهور مکتبی خود آمده بودند. از جهت سوم اگر این کار نکوهیده باشد جا داشت که این تذکر در استقبال های مردمی ازآقای خاتمی که به همین صورت بود نیز داده می شد و به قول امیرالمؤمنین(ع) اکبر العیب ان تعیب ما فیک مثله ( بزرگترین عیب آن است که دیگران را به عیبی نکوهش کنی که در خود تو موجود است).
متن مورد اشاره در نامه آقای مهندس ساجدی :وچون دهقانان انبار هنگام رفتن امام (ع) به شام او را ديدند براي وي پياده شدند وپيشاپيش وي دويدند"
جمله اي كه مورد اشاره وطعن آقاي شایق قرار گرفته عبارت "فترجلوا له واشتدوا بين يديه" مي باشدكه چنانكه گفتم در همه منابع به معني "پياده شدن از مركبها ودويدن" آمده است .
نتیجه تبصره:همانگونه که دوستان در بیانیه 44 نفره دیده اند ترجمه اینگونه آورده شده است "مردمان شهر انبار که بر اساس سنت گذشته ، اطراف و پیشاپیش حضرت ، پیاده حرکت می کردند " و در نامه اقای ساجدی در پی تذکر استاد شایق ترجمه اینگونه تصحیح شده است "وچون دهقانان انبار هنگام رفتن امام (ع) به شام او را ديدند براي وي پياده شدند وپيشاپيش وي دويدند" که اشتباه فاحش امضاء کنندگان در بیانیه خود نمائی می نماید و مورد تائید اقای ساجدی هم قرار گرفته است.و البته استاد شایق که یکی ازمتخصصین حوزه و دانشگاه در علوم قرانی می باشد و رساله دکترای خود را با عنوان نظام حيات اخروى و ويژگيهاى کلى آن از نگاه قرآن و حديث به اتمام رسانده به صورت کاملا ساده به مطلب اشاره نموده و توضیحات ایشان گویای رد برداشت های دیگر نیست واگر دوست ما کمی با دقت مطالعه می فرمودند در متن ایشان که در بالا هم اورده شده است به این جمله بر می خوردند "اگر این کار نکوهیده باشد"و نیازی به اثبات ایشان نداشت و اعتراض استاد به ترجمه مورد اشاره در بیانیه بوده که شما هم قطعا تصیق می نمایید .
امیدواریم که تنها در جهت رضای او گام برداشته و فکر کنیم که دنیا فانی است .
والسلام
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 23,نوامبر,2024